Nakupujmo skupaj - Društvo za skupinske nakupe ekoloških proizvodov

7.7.2019

Z Urošem Bricem sva se spoznala na teambuildingu na Pokljuki, kjer sem jaz imela zeliščno točko, on pa je pomagal organizatorjem. Zaklepetala sva se in ugotovila, da imava nekatere skupne vrednote - skrb za okolje ter zdravo, domačo in ekološko pridelano hrano. Povedal mi je za projekt Nakupujmo skupaj in me povabil, da preizkusim sistem skupinskega naročanja eko hrane, kar sem z veseljem sprejela. Na tržnici v Šiški sem tako direktno pri kmetih prejela svoje blago, ki sem ga naročila že po internetu. Nakupujmo skupaj je lep projekt, ki povezuje enako misleče kmete in potrošnike, brez posredništva velikih trgovskih verig.

Pogovarjala sem se: Andreja Papež Kristanc
Ustanovitelj društva: Uroš Bric


Če bi morali na kratko opisati vaš projekt Nakupujmo skupaj, kaj bi rekli?

Projekt NAKUPUJMO SKUPAJ spodbuja ugodne nakupe ekoloških ter lokalnih pridelkov, po sistemu kratke verige brez nepotrebnih posrednikov. Projekt temelji na zaupanju med kmetom in kupcem, ki zaradi medsebojne pomoči lahko gojita pristne odnose do sebe, soljudi, narave, prehrane. Cilj projekta je neposredno povezati kmeta in kupca ter širiti zavest o nacionalni samooskrbi z medsebojnim povezovanjem ter medsebojno pomočjo.
Glavni namen skupnostnih nakupov je torej krepitev odnosov, interakcije in osebnega stika med ponudniki in člani. Pridelki gredo neposredno iz rok pridelovalca v roke kupca, brez posrednikov. Pri tem med seboj tudi poklepetajo, nekateri pa se celo o poreklu in načinu pridelave prepričajo tako, da obiščejo kmeta kar na domu. Tako odnos ni samo poslovni, nastajajo tudi prijateljstva. Po koncu prevzema kmetje pogosto donirajo tudi kakšen zabojček dobrot socialno ogroženim ali tistim, ki takšne hrane ne morejo imeti ali si je privoščiti (npr. zapuščene živali, brezdomci itd.).

V kakšni pravni obliki ste registrirani?

Delujemo pod okriljem društva, bolj kot pravno obliko pa si želimo ustanoviti skupnost (kupci eko in lokalne hrane, kmetije in organizator), kjer vsak subjekt poskuša podpirati in razumeti drug drugega. Zato podpiramo interakcijo med člani in ponudniki – torej ne želimo biti posrednik, ampak želimo, da se v vlogi organizatorja kmet in kupec srečata, izmenjata izkušnje in se med seboj poznata.

Kdaj se je vse skupaj začelo, od kod ideja?

Ideja se je v glavi razvila sicer precej prej,  ko nas je kar nekaj članov ekipe zaradi osebnih zdravstvenih težav kupovalo samo preverjeno, neškropljeno pridelano hrano. Ker je takšna hrana višjega cenovnega razreda, smo se sprva združili prijatelji in družina, ter skupaj nakupili pridelke (večje količine – manjša cena). Nato pa smo v razmišljanju, da bi bilo najboljše, da bi tak način kupovanja postal standard, prišli do ideje za projekt Nakupujmo skupaj. Lahko bi rekli, da je ideje je prišlo čisto po naključju, po tem ko smo izvedli skupinski nakup pri enemu izmed kmetov in bili nad ponujeno ceno presenečeni.
Začetki projekta sicer segajo v letu 2012 in šele po treh do štirih letih so tako kupci kot prodajalci projekt zagrabili z obema rokama in ga vzeli za svojega. V začetni fazi je dobava delovala po sistemu “zabojčkov”, a se to ni izkazalo za najbolj uspešno. V sodelovanju z eno izmed podobnih skupin je nato t.i. tržnica po naročilu ali bolje rečeno skupnost zaživela v polni meri in uspešno deluje zdaj že sedmo leto zapored.

Koliko ljudi sodeluje na projektu in kako se financirate?

Da stvari tečejo, kot je treba, skrbijo 4 člani ekipe, ki pa jim tu in tam pomagajo še kakšni prostovoljci. Projekt je delno financiran s prispevki ponudnikov, delno pa s prostovoljstvom, v zadnjem času pa si bomo dodatna sredstva za razvoj poskušali pridobiti tudi s pomočjo razpisov. Projekt kot takšen je namreč finančno in časovno zelo kompleksen, saj zbrana sredstva nujno potrebujemo za poplačilo vseh stroškov: najema prostora, razvoja projekta, dela sodelujočih itd. Le tako lahko še naprej zagotavljamo pestro ponudbo lokalnih in ekoloških izdelkov po ugodnejših cenah, ki bo zbrana na enem mestu za prevzem, brez dodatnih stroškov za prevoze do ponudnikov ter izgube časa in energije za obiskovanje različnih lokacij.

V čem se nakupovanje preko Nakupujmo skupaj razlikuje od nakupa na klasični tržnici ali zelenjavnih zabojčkov, ki jih dostavljajo na dom? V nižji ceni zagotovo, morda še v čem?

Prednosti pri Nakupujmo skupaj so zagotovo direktni stik s ponudnikom (ponudniki so vedno fizično prisotni na prevzemu in jih lahko povprašate še dodatno o načinu pridelave, uporabi sredstev, itd.), prevzem pridelkov iz različnih koncev Slovenije na enem mestu (ponudniki so vse od Prekmurja do Primorja), preverjeni jasno označeni pridelki, in seveda da ne pozabimo na skupnost. Vsako mnenje pri nas šteje, in če je kdo nezadovoljen, je tako kot bi bili nezadovoljni mi. Zato vsakič po prevzemu vseskozi preverjamo zadovoljstvo naših podpornikov projekta (s kratko anketo), saj lahko le na ta način skupaj izboljšamo ponudbo in celoten projekt. Skupaj sooblikujemo ponudbo, sprejemamo pa tudi predloge, nasvete članov in tudi priporočila za nove ponudnike.

Za koga je tako nakupovanje primerno, kdo so vaše stranke?

Naši člani so vsi tisti, ki želijo kupovati preverjeno, bolj kakovostno hrano. Opazili smo, da je vedno več takih podpornikov oziroma kupcev, ki so »primorani« kupovati kvalitetno (neškropljeno) hrano, bodisi zaradi bolezni bodisi zaradi spremembe načina življenja. Kljub vsemu, je projekt namenjen vsem, ki ne gledajo le na ceno, ampak na to, kaj vnašajo v svoje telo. Resda je eko in lokalna hrana praviloma dražja, a vseeno je zanimivo opazovati ljudi pri nakupu različnih dobrin. Ko si kupujejo stanovanje, želijo najboljšo stanovanjsko opremo. Ko si kupujejo avto, gledajo le najboljše in nove modele. Ko pa si kupujejo hrano, le gledajo, kaj je pod akcijo in kako bodo zapravili čim manj. Ob tem nikoli ne pomislijo, kaj vse dajo v usta.

So kmetje, ki sodelujejo, zadovoljni s tem sistemom? Sprejemate še nove ponudnike ali nimate več prostora?

Ponudniki so po povratnem mnenju zelo zadovoljni s takšnim načinom prodaje, konec koncev imajo zagotovljeno prodajo z navedenimi točnimi količinami (ko recimo na klasični tržnici nikoli ne vedo, ali se bo v dnevu prodalo vse ali le za nekaj 10€), stalno bazo odjemalcev in način, kako dodatno promovirati zdrav način življenja. Če smo na začetku projekta imeli težave poiskati dovolj veliko ponudnikov s pestro in kvalitetno ponudbo, pa imamo zdaj ravno nasproten problem – kako sprejeti vse, ki trkajo na vrata in si želijo biti del naše zgodbe. Tako kot vedno delamo konsenze, a vedno ne moremo sprejeti vsakogar, saj izbira ponudnikov sestoji iz različnih kriterijev (na priporočilo koga je prišel, kako ga sprejmejo kupci z nakupi, kako daleč je in koliko mora prodati, da se mu splača priti k nam na prevzem itd.)

 

Lahko opišete postopek – kako kupci pridelke naročijo, plačajo, kje jih prevzamejo?

Sprva bi izpostavili, da zaenkrat naš projekt deluje na področju Ljubljane. Vsak član se mora najprej včlaniti v skupino – to registracijo opravi na spletni strani:
ljubljana.nakupujmoskupaj.si. Zbiranje naročil trenutno poteka med soboto in torkom (naročanje je torej odprto 4 dni, torej tudi med vikendom, ko je največ časa za oddajo naročila), prevzem naročenih pridelkov pa se vrši dan kasneje po koncu naročanja – torej ob sredah med 15h in 18h na tržnici Šiška sledi prevzem naročenih pridelkov, ki so posebej rezervirani za vse, ki so oddali naročilo. Plačilo se izvede direktno na mestu, le gotovinsko, saj je tako tudi najlažje reševati možne reklamacije. Po prevzemu, dan ali dva kasneje, preverjamo zadovoljstvo kupcev, kjer se izmenjajo pohvale in pritožbe, da potem lahko projekt vsakič še izboljšamo oziroma nadgradimo.

Lahko kupci prevzemajo blago še kje drugje kot v Ljubljani na tržnici v Šiški in kateri so dnevi prevzema?

Naročene pridelke in izdelke se prevzame na tržnici Šiška v Ljubljani, trenutno je to edina lokacija, ki pa se bo v bližnji prihodnosti zamenjala (tržnica naj bi se namreč v kratkem rušila), trenutno pospešeno delamo na alternativni lokaciji. V preteklosti smo poskusili tudi v Kranju, a žal zaradi premajhnega obiska dali lokacijo na pavzo. Imamo pa kdaj tudi »posebne« prevzeme, ki potekajo tudi na drugih lokacijah (Rožnik v Ljubljani, Celje, Maribor,…), a kot rečeno le ob posebnih priložnostih, gre bolj za izjemo kot pravilo.

Glede na to, da je Šiška prometno zelo oblegana in da si vsak želi težke vrečke čimprej pospraviti v avto, kako imate urejeno s parkiranjem?

Tržnica ima urejeno parkirišče, kjer je omogočeno 30-minutno brezplačno parkiranje. Žal vodstvo tržnice ni ugodilo naši prošnji, da bi bilo za vse naše člane omogočeno celodnevno brezplačno parkiranje.

Kako je z embalažo – lahko kupci prinesejo svojo ali zahtevajo npr. papirnato? Pri svojem nakupu v lanskem letu se namreč spomnim, da ko sem želela dati stvari v svojo embalažo, je eden izmed kmetov rekel: »Seveda, super, ni problema.«, ena gospa pa je rekla, da je brez smisla, da prestavljam v svojo embalažo, ker bo tisto vrečko, v kateri mi je korenje pripravila, potem sama stran vrgla. Ste kaj naredili tudi v tej smeri?

V ekipi se zelo zavedamo problematike, ki ste jo izpostavili. Na to temo smo tudi napisali obširno razlago: PREVEČ PLASTIČNE EMBALAŽE - RESNICE IN ZMOTE! V naši skupnosti so številni privrženci za ukinitev plastičnih vrečk - in prav je tako. Cenimo in podpiramo vsako mnenje. A kot smo že mnogokrat dejali, na žalost ponudnikov ne moremo prisiliti v zamenjavo v papirnate vrečke. Vedno znova in znova pred oddajo ponudbe opozorimo ponudnike na problem s plastičnimi vrečki in kot rečeno, bi najbrž bila edina učinkovita 'kazen', če bi ljudje zaradi tega vzroka nehali naročevati zelenjavo pri teh ponudnikih. V odgovorih so nam nekateri ponudniki dejali, da so papirnate vrečke preproste predrage, spet drugi, da ne morejo v njih pakirati večjih količin itd. Ponudnike vseskozi opominjamo in preprosto ne vemo, kaj narediti, da nas bodo uslišali - kot rečeno, pa si jih ne drznemo v to prisiliti, ker mislimo, da vseeno obstajajo drugi načini (pa čeprav ne ponujajo rešitve iz danes na jutri). Vedno pa imajo člani tudi možnost, da na prevzemu zavrnejo plastično embalažo in prestavijo pridelke/izdelke v svojo lastno, kar določeni člani že sedaj počnejo. Upamo si trditi, da je glede na situacijo izpred dveh let danes velika večina ponudnikov že v celoti odstranila plastične vrečke iz svojega inventarja oz. jih je nadomestila s papirnatimi vrečkami, biorazgradljivimi vrečkami ali pa sploh nimajo več pakirano (brez embalaže). Še vedno je nekaj takšnih ponudnikov, ki uporabljajo plastične vrečke, a glede na pretekle izkušnje, se bo tudi to v prihodnosti spremenilo. Seveda je priporočljivo, da član s seboj na prevzem prinese svojo lastno embalažo, za večje količine pa imajo prav tako na prevzemu vedno pripravljene zabojčke.

Bi še kaj sami dodali, kakšne novosti, zanimivosti, posebno ponudbo?

Trenutno pospešeno iščemo alternativno lokacijo za prevzeme, predvideno bo to nova lokacija na relaciji Šiška-Šentvid. Prav tako smo v prenovi spletne strani/naročilnice, ki je potrebna prenove in posodobitve in bo okvirno narejena v naslednjih mesecih. Omenil bi še, da v našem projektu pogosto poudarjamo, da cen ne ne oblikujemo/postavljamo mi, ampak jih v našem projektu postavlja kmet/ponudnik sam! Sicer drži dejstvo, da je pri določanju cen pogosto veliko usklajevanja (ponudniki imajo z naše strani določen tudi razpon še sprejemljivih cen za našo skupino), saj vemo, da so želje kupcev (dobiti pridelek/izdelek po čim nižji ceni) nasprotno razlikujejo od želja pridelovalcev (prodati pridelek po čim višji ceni). V ekipi se vseskozi trudimo, da se cena oblikuje po načelu poštene cene  za vse udeležene v projektu (fair price), a na koncu je kmet/ponudnik tisti, ki določa ponujeno ceno, in kupec tisti, ki s svojim nakupom potrdi, ali sprejema ceno. Prav tako mi ne delamo opisov, slik in razlag specifik glede posameznega pridelka – tudi to je žal v domeni ponudnika, saj smo kar nekajkrat dobili opazko, da je slika/opis napačen, da je to naša dolžnost, a dejansko ne moremo vedeti, da je prišlo do spremembe, če nas ponudnik o temu ne obvesti.

Kje vas lahko kupci/prodajalci najdejo in kam se lahko obrnejo po pomoč in nasvete v zvezi z nakupom oz. prodajo?

Veliko informacij je zapisanih na naši spletni strani www.nakupujmoskupaj.si. Lahko nas kontaktirajo tudi prek e-maila Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., na telefonski številki 040/552-836 ali pa na naši Facebook strani Nakupujmo skupaj ali Instagramu.

Uroš, hvala. 

Hvala tebi. :)

 

 
© Zavod za uporabno botaniko Divji vrt 2019. Vse pravice pridržane.